Begrotingstekort

Toen ik vanochtend in de boekentas van mijn jongste zoon rommelde, vond ik ergens onderaan, tussen zijn klasagenda en zijn lekkende drinkbus, een opgeplooide pagina uit een tijdschrift.
Nieuwsgierig vouwde ik het blad open en tot mijn verbazing stelde ik vast dat het uit de Dag Allemaal van 25 november 2008 was gescheurd. We hebben dit weekblad niet in huis, ook al lees ik er graag in tijdens het wachten bij de kapper of in het frituur. Ik schaam me daar niet voor.
Ik vroeg me meteen af waar mijn zoontje dit blad vandaan had gehaald. Ook was het me niet meteen duidelijk waarom hij nu precies deze pagina had bijgehouden.
Nu ligt het hier naast mijn keyboard. Bovenaan prijkt de titel: Het koningshuis voelt de crisis niet. Er staan foto’s op van de koning, drie van zijn vier kinderen en van koningin Fabiola. Het artikel gaat over, je raadt het al, de civiele lijst, zoals de inkomsten van de koning worden genoemd, ook al zou de royale lijst meer correct zijn.
Na wat heen- en weergepraat tussen het paleis en de Wetstraat kregen we, aldus Dag Allemaal, uit betrouwbare bron binnen het paleis te horen dat de koning zelf gevraagd had om de indexaanpassing, die tussen de zes en tien procent bedroeg, te temperen tot vier procent.
Onderaan het artikel staan twee kolommen met namen en bedragen: hoeveel ze zouden gekregen hebben, de leden van onze monarchie, en wat ze nu zullen krijgen dit jaar.
De koning en koningin staan bovenaan en krijgen dus het leeuwenaandeel. Tweede op de lijst staat koningin Fabiola. Zij zal dit jaar 1.565.000 euro’s ontvangen uit de Belgische staatskas.
Veel geld, dacht ik zo stil in mijn hoofd, en voor ik er erg in had, dwaalden mijn gedachten af naar de afdeling intensieve zorgen van het Brusselse Sint-Jansziekenhuis.
Zou Didier Reynders daar af en toe op bezoek gaan om te controleren of het begrotingstekort binnenkort anderhalf miljoen euro minder groot zal zijn?

Een kwartier later stond mijn zoontje op en kon ik vragen naar het hoe en waarom van de aanwezigheid van de koninklijke familie in zijn boekentas.
‘Heb ik uit het tijdschrift van Kobe gescheurd,’ zei hij, ‘om de letters van mijn naam uit te knippen.’
Toen zag ik het. Er waren drie gaatjes in het blad. Zijn naam en die van de koning beginnen met dezelfde letter.
_

Reacties