Dagboek van een oorlog (1)

Heel lang geleden, toen de dieren nog konden praten en de bomen op hun wortels door het bos liepen, heb ik een oorlog meegemaakt. Niet van dichtbij, gelukkig, maar toch ook niet van heel ver.
Begin maart 2003, toen ik al bijna vijftien jaar in Jordanië woonde, brak in buurland Irak voor de tweede keer de Golfoorlog uit. Van de eerste Golfoorlog, die vier jaar eerder werd beslecht, was ik ook al getuige geweest. Maar dit keer beleefde ik het conflict op een heel andere manier.

Elk jaar in maart denk ik terug aan die tijd. En elk jaar opnieuw denk ik: ik zou eens iets moeten doen met het dagboek dat ik toen geschreven heb.
Twee medewerkers van het Nederlandse tv-programma Netwerk hadden mij gecontacteerd met de vraag of ik voor hen een dagboek wilde bijhouden, samen met een aantal mensen in andere betrokken of naburige landen. De bedoeling was om neer te pennen hoe wij en onze onmiddellijke omgeving de situatie in Irak beleefden en welke impact het conflict al dan niet had op ons leven.
Ik was sinds enkele maanden gescheiden en woonde met mijn vier kinderen op een flat in Sweifiyeh, een residentiële wijk van Amman. Het was niet gemakkelijk om opnieuw mijn draai te vinden. Meer dan wat ook vreesde ik het isolement, dus ik greep het aanbod van Netwerk met beide handen. Het was een mooie manier om met de wereld in contact te staan en tegelijk iets te doen wat ik graag deed: schrijven.

Natuurlijk kan ik hier enkel mijn eigen dagboekfragmenten publiceren. Het zal dus een eenzijdige kijk zijn op de gebeurtenissen. Ik heb in het archief van netwerk.tv gezocht naar het volledige dagboek, maar ik vind het niet meer terug.
Hoe ging dit hele procedé precies in zijn werk? Eerst werd ons gevraagd om een introductie te schrijven. Op die manier leerden de lezers niet alleen kort het land kennen waarin we woonden, maar ook de mensen achter het dagboek.
De inleiding mocht een hele pagina beslaan. De dagboekfragmenten zelf, die we om de twee à drie dagen moesten inzenden, waren ongeveer een halve A4 lang.
Ik zal de teksten publiceren zoals ik ze destijds geschreven heb (ik heb enkel de meest pijnlijke taalkundige fouten verbeterd) en niet zoals ze uiteindelijk op de website van Netwerk verschenen zijn. Ik herinner me wel dat er in mijn teksten maar weinig werd veranderd of verbeterd. Of dat bij de andere deelnemers ook zo was, weet ik natuurlijk niet.
Ook zal ik de teksten online zetten op dezelfde dagen dat ik ze zes jaar geleden geschreven heb. Met als enige uitzonderingen de introductie en het eerste dagboekfragment. Ze werden respectievelijk op 25 februari en 5 maart 2003 geschreven en ik zal ze morgen en overmorgen publiceren.


Lees ook: Dagboek van een oorlog (2)

_

Reacties

  1. Clara, ik ben reuze benieuwd naar je dagboek.

    ik vind trouwens ook dat je aan waar schrijverstalent hebt! volhouden zo

    Robby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten