Erkentelijkheid
Gisterenavond werd mijn boek De Madonna's van Scherpenheuvel voorgesteld tijdens een mooie, artistiek gevulde avond in De Heerlyckheid in Scherpenheuvel. Er was veel volk, er werd voorgelezen, gezongen, gesproken, gelachen en zelfs door heel wat mensen een traantje gelaten.
Ik kreeg de kans om alle mensen te bedanken die hebben meegeholpen bij het tot stand komen van deze avond en mijn eerste boek. Want de tekst van een boek schrijf je in je eentje, maar voor de geboorte heb je hulp nodig! Ik publiceer hier de speech zoals ik hem had voorbereid. Dat hij hier of daar anders klinkt dan de versie van gisterenavond, schrijf ik gemakkelijkheidshalve toe aan de emotie en verwarring van het ogenblik.
Ik kreeg de kans om alle mensen te bedanken die hebben meegeholpen bij het tot stand komen van deze avond en mijn eerste boek. Want de tekst van een boek schrijf je in je eentje, maar voor de geboorte heb je hulp nodig! Ik publiceer hier de speech zoals ik hem had voorbereid. Dat hij hier of daar anders klinkt dan de versie van gisterenavond, schrijf ik gemakkelijkheidshalve toe aan de emotie en verwarring van het ogenblik.
Acteurs
· Marleen Thuys, in het echte
leven leerkracht van het 6e leerjaar en juf van mijn 2 jongste
kinderen, die de hele voorstelling gedragen heeft met haar mooie stem.
· Emma Wyndaele, enthousiaste
vrijwilliger van het laatste uur, die met haar ravissante
verschijning gestalte gaf aan Lowiske.
· Mijn
zus An Mertens, die een levensechte
Isabelle neerzette, zoals ze hier in Scherpenheuvel nog nooit vertoond werd.
Ook dank ik haar voor de eindredactie van het boek. Nog eens mijn excuses voor
de 400 overbodige komma’s die je met veel geduld uit de tekst hebt gevist.
Zangers
Gust Deflem en Jef
Beutels,
allebei bestuursleden van Erfgoed Scherpenheuvel, die er met hun warme stemmen
en al even warme songkeuze een onvergetelijke avond van gemaakt hebben!
Kaarkatten
Jullie
hebben het misschien al gemerkt, maar er lopen hier 2 schichtige figuren rond,
die jullie met listige ogen in de gaten houden. Zij zijn de Kaarskatten. Sinds
mensenheugenis werd de invalsweg naar de kerk min of meer bezet door een schare
vrouwen die kaarsen en andere religieuze prullaria en diensten probeerden te
slijten aan de pelgrims. Gehuld in zwarte kapmantels klampten ze de bezoekers
aan en vielen hen lastig. Zo verwierven ze de bijnaam Kaarskatten, als waren ze
krolse kattinnen die de bedevaarders in het voorbijgaan besprongen. Ik ben niet
zeker dat Julia Jacobs en Greta
Wittevrouw bereid zijn zo ver te gaan in hun vertolking van de inmiddels
uitgestorven Scherpenheuvelse Kaarskatten, maar ze zullen jullie zeker met veel
plezier een kaarsje geven dat jullie mee naar huis mogen nemen.
Uitgeverij
· Veerle Wauters van Uitgeverij
wave, een jonge ondernemer, die duidelijk een neus heeft voor wat goed is! Ik ben haar heel dankbaar voor haar geloof in het boek,
voor haar lef om een onberekend risico te nemen en voor haar inzet, zowel
persoonlijk als financieel, want neem het van me aan, een boek uitgeven en
lanceren doe je niet met kwartjes en halve franken.
· Ook
dank aan Jos Wauters van
Graphic-Concept voor de fijne samenwerking en het engelengeduld tijdens het
werk aan de layout van de tekst en de cover. We hebben een paar ‘kwade’
momenten gehad, maar toch is het allemaal goed gekomen.
Fotografen
Ook
een woordje van dank voor Guy Scholiers en
Herman Beddegenoodts
van fotoclub Objectief. Herman heeft eens met zijn ogen gerold toen ik hem
uitlegde dat er voor de cover een foto moest gemaakt worden van een meute
Mariabeeldjes. Hij en Guy hadden er niet het flauwste idee van wat de
uiteindelijke bedoeling was van die zotte opstelling, maar ze hebben zonder aarzelen
mijn aanwijzingen gevolgd. Ze hebben ook een heel aantal van de illustraties
die in het boek staan bewerkt. Vooral dan Herman. Ik wil ook de mensen bedanken
die prenten, schilderijen of voorwerpen ter beschikking hebben gesteld. Niet
alles heeft de uiteindelijke selectie gehaald, maar wie weet vinden die foto’s
en illustraties ooit nog hun weg naar andere publicaties.
Organisatie van de
avond
· Monique De
Dobbeleer
van vzw De Vlaspit, voor het gebruik van dit prachtig gebouw. We zullen ons
best doen om de boel niet teveel af te breken.
· Marianne en Lieve
Van den Berghe
van de Festivalshop voor de kostuums, die zij ter beschikking hebben gesteld
omdat zij, net als ik, houden van Scherpenheuvel, maar vooral omdat zij al van
het allereerste uur fan waren van de Madonna’s.
· Mijn
oudste kinderen en mijn
nichtje, die jullie tijdens de
receptie met de glimlach van achter de toog van drank zullen voorzien. En mijn jongste kinderen die (ook al weten ze het nog niet) vanavond mogen helpen met glazen afruimen.
· Zonder
Erfgoed Scherpenheuvel en de steun van Francis Tielens en Juul
Claes, die allebei onvoorwaardelijk in het boek geloofd hebben, zou deze
prachtige avond niet de aankleding gekregen hebben die hij nu heeft. Zij vonden
dat de Madonna’s een memorabele geboorte verdienden. En dankzij deze mooie
voorstelling hebben ze die ook gekregen.
Erfgoed
Scherpenheuvel is trouwens voor meer verantwoordelijk dan alleen de organisatie
van deze boekvoorstelling. Twee jaar geleden wandelde ik nietsvermoedend de
Pelgrim binnen en werd onderschept door een enthousiaste Juul Claes die op zoek
was naar acteurs voor enkele historische taferelen die zouden worden opgevoerd
tijdens Open Monumentendag. Voor ik het wist, was ik vrijwilliger om Isabella
te spelen. De repetities en opvoeringen van de taferelen waren geweldig
plezant. Ze waren ook het beginpunt van enkele onverwachte vriendschappen.
Maar
wat al even onverwacht was, was het gevoel dat ik overhield aan de evocaties.
De scenario’s, hoe knap geschreven ze ook waren (en mijn excuses aan de auteur
indien die hier aanwezig is) strookten niet helemaal met de werkelijkheid. Ik
speelde Isabella, in satijnen gewaad en met een molensteenkraag, en mijn
sympathieke buurman Frans Mattheus speelde een al even rijkelijk uitgedoste
Albrecht, die na de bouw van de kerk de plannen van het 7-puntige stratenplan
goedkeurde. Maar historisch is dat onmogelijk, vermits Albrecht de voltooide
kerk nooit heeft gezien en Isabella de inhuldiging bijwoonde als weduwe en non.
De
misvatting bleef op mijn maag liggen, en toen ik tijdens mijn opleiding
Literatuur en Media een onderwerp voor mijn eindwerk moest vinden, groeide uit
mijn ongemak de idee om iets te schrijven over hoe de geschiedenis hier dan wel
gelopen was. Geen naslagwerk of kunstboek, geen pamflet voor of tegen het
katholiek geloof, maar een kroniek van het dorp op de scherpe heuvel, gezien
door de ogen van enkele vrouwen die er door de eeuwen heen leefden, liefhadden
en stierven.
Onmisbaar
was ook Michaël Hanne, de toegewijde
archivaris van de Basiliek, met wie ik een diepgewortelde liefde voor de
geschiedenis van dit dorp en deze kerk gemeen heb. Hij stond dag en nacht klaar
om op mijn emails, sms’en en vragen te antwoorden. En neem dat gerust
letterlijk.
De
meest onwaarschijnlijke vriendschap die tijdens het schrijven van dit boek
ontstaan is, is met de man die zijn hele leven ten dienste stelt van
Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel. Pastoor Luc Van Hilst heeft tijdens onze gesprekken met passie gepraat over
het verleden van zijn parochiekerk en zijn bedevaartsoord. Hij kon het met
zoveel detail en inspiratie vertellen, dat het leek alsof de tijdreizen echt
waren. Hij toverde als het ware Joost Boeckaert, de eerste pastoor van
Scherpenheuvel, weer tot leven. Maar een aantal van de dingen die hij zei,
brachten me ook danig in de war. Die onvoorwaardelijke devotie en liefde voor
Onze-Lieve-Vrouw, die hij uitwasemt langs elke porie van zijn lichaam, die kon
ik zelf niet op dezelfde manier voelen of proeven. Ik begreep er steeds minder
van. En ook al schreef ik het boek als een kroniek over een dorp, toch werd het
onderhuids een zoektocht naar Maria.
Want
tijdens het schrijven en het imaginaire reizen door de tijd werd er mij stilaan
iets duidelijk. Maria liet mij niet onverschillig. Ik merkte dat mijn mening
over Haar onophoudelijk veranderde, en ik nam dat als het beste bewijs dat Zij
mij diep raakt. Voor iemand die je onverschillig laat, heb je al gauw een
mening klaar. Dan heb je genoeg aan een algemeen oordeel. Maar een algemeen
oordeel heb ik niet gevonden toen ik aan het einde van het boek kwam, en daar
ben ik Luc Van Hilst dankbaar voor. Ook voor het feit dat hij hier vanavond
iets wil zeggen. Ik heb hem gevraagd om mild te zijn. Mild voor het boek, niet
noodzakelijk voor mij. Hij heeft beloofd zijn best te doen.
Maar
voor ik hem aan het woord laat, wil ik nog één iemand bedanken. Ik denk dat ze
het zelf nog niet weet, maar ik heb het boek opgedragen aan mijn moeder, omdat
zij de eerste madonna was in mijn leven. Zij heeft mij de liefde voor dit dorp
niet met de paplepel, maar met de moedermelk meegegeven. Zij heeft mij een
thuishaven gegeven en een mooier geschenk kan een mens zich niet wensen.
Clara, Ik ken je niet (misschien komt dat ooit wel). Ik heb je boek gekregen als nieuwjaarsgeschenk ( 'k had wel een kleine hint gegeven). Van de eerste tot de laatste letter heb ik ervan genoten. Op je blog ga 'k trouwens geregeld kijken, omdat alles wat met Scherpenheuvel te maken heeft mij interesseert.
BeantwoordenVerwijderenTot mijn grote verrassing zag ik in je boek de namen staan van mijn neven Herman en Patrick.
Vriendelijke groeten
Hilde Nijs