Dagboek van een oorlog (11)

_
Donderdag 27 maart 2003

Het is kwart na middernacht. Ik lag al in mijn bed toen ik terug moest opstaan om dit op te schrijven: in het Westen zijn er mensen die beweren dat het nauwelijks een oorlog kan genoemd worden, wat er gaande is in Irak, omdat er bijna geen sprake is van slachtoffers.
Op een discussieforum las ik: ‘Het klinkt natuurlijk cynisch maar het aantal slachtoffers valt nog enorm mee als je kijkt naar de enorme inzet van het wapentuig.’
Cynisch vind ik eerder deze uitspraak.
Hier is wat ik erover denk.
Ten eerste is het helemaal in het Anglo-Amerikaanse belang dat er in alle stilte wordt gezwegen over hoeveel doden er in Irak al gevallen zijn. Je kan mij niet vertellen dat wanneer er al meer dan duizend raketten zijn afgevuurd dat daar geen slachtoffers bij vallen. Komaan.
Hoe accuraat die bommen ook mogen zijn, ze hebben al honderden en honderden slachtoffers gemaakt. Die raketten landen niet in de woestijn. Surf maar eens naar een website dat een stadsplan van Baghdad toont. Die stad is niet ontworpen als Washington DC, waar er kilometers open ruimtes zijn tussen de regeringsgebouwen. Dit is een stad waar alles op elkaar gebouwd staat. Je kan niet bombarderen zonder honderden slachtoffers te maken.
De Amerikanen en Britten zwijgen over die slachtoffers in alle talen, vooral dan Engels. Omdat de Irakese burgers hen moeten zien als de bevrijders.
Ten tweede is er Saddam zelf die zwijgt over het ware aantal doden. Hij wil zijn eigen bevolking niet ontmoedigen. Hij probeert de oorlog te minimaliseren door te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Enkele tientallen slachtoffers, big deal. Die Amerikanen kunnen er niks van. Laat maar komen, wij vechten wel terug. Laat ze maar gebouwen platgooien, die bouwen we wel samen terug op eens we hen hier hebben buitengesmeten.

Niemand wil toegeven hoeveel doden er vallen. De propagandapraktijken werpen duidelijk betere resultaten af dan de bommenwerpers bommen.


Lees ook de andere dagboekfragmenten,
te beginnen bij Dagboek van een oorlog (1)
_

Reacties